Pretraži ovaj blog

petak, 15. kolovoza 2014.

4 tipa loših šefova i kako s njima izaći na kraj?

U tvrtkama u kojima sam radila prije pokretanja vlastitog posla susrela sam se s nekoliko tipova "nerazumnih" šefova. Meni je osobno najnesimpatičnija bila kategorija nadređenih za koje nikada ne znate kako će reagirati. To su šefovi koji reagiraju pomalo sumanuto i nikad predvidljivo, bila riječ o izrazito pozitivnoj ili negativnoj krajnosti neobičnog ponašanja. Na radionicama i konferencijama koje danas organiziram zaposlenici često postavljaju pitanja vezana uz odnos s nadređenima.

Analizirajući situacije s kojima se sudionici naših edukacija susreću, najčešće izazove u komunikaciji i odnosu s nadređenima moguće je grupirati u četiri kategorije. U njima ćete vjerojatno prepoznati sadašnjeg ili neke od bivših šefova. Kada prepoznamo i definiramo situaciju i nazovemo je pravim imenom, već smo riješili pola problema jer možemo potražiti alate i usavršiti vještine za njegovo rješavanje. Ako sve ovo navedeno ne možete zamisliti u svom timu, sretna ste osoba koja je pronašla posao u kojem može napredovati, profesionalno se razvijati i graditi karijeru.


1. tip: "Nije mi važno što je i kako bilo, važno je da posao ide"
  • zna se krivac, ali šef optužuje drugu osobu ili čak cijeli tim kako bi podijelio odgovornost 
  • nije mu važan timski rad ni dobri međuljudski odnosi 
  • nije mu važno što nedostaju važni resursi za svakodnevno obavljanje posla 
  • podržava svaku snalažljivost i stvaranje čuda za potrebe tvrtke 
  • ne potiče ostvarivanje dobrih odnosa s partnerima, klijentima ili suradnicima 
  • odobrava ponašanja i ideje bez kriterija, ne vrednuje realno zasluge 
  • ne želi sukobe pa se povlači ili ih izbjegava u nadi da će se sve situacije s vremenom riješiti same 

Što možete učiniti?
Ako je nadređenoj osobi važno samo stanje na računu i vlastiti uspjeh, teško je forsirati dobre međuljudske odnose i razmišljati o ugodnoj radnoj atmosferi. U takvoj situaciji važno je koncentrirati se na sebe, svoj posao i rezultate. Situacija će biti lakša ako ostali članovi tima imaju stav kao i vi i spremni su potražiti zajedničko rješenje. Mijenjati nadređenu osobu koja ima moć ili je vlasnik tvrtke uzaludan je posao iz kojeg zaposlenik uvijek izlazi kao gubitnik. Ublažavanju stresa i nezadovoljstva pomaže usmjeravanje na profesionalno obavljanje posla, ali i istodobno prebacivanje fokusa na privatni život, hobi ili novi poslovni projekt.
Loš odabir je komentiranje, ogovoranje i analiziranje svakog događaja jer to vodi do uloge žrtve u kojoj prestajete biti kreativni, vješti i proaktivni. Takvo vam ponašanje samo šteti jer ćete postati manje produktivni, nezadovoljni i skloni greškama. Počne li opadati radni elan, situacija će se još pogoršati jer iz tog je položaja teško pronaći drugo ili bolje radno mjesto ili pokrenuti vlastiti posao.
Zauzmite stav i osvijestite što se točno događa bez prosuđivanja, osuđivanja i traženja pravde. Dokazati nešto i tražiti krivca nije zahvalna uloga jer postoji velika šansa da vas iz straha ili ravnodušnosti članovi tima ne podrže. Dakle, koncentriranje na sebe i vlastite sposobnosti te pogled u budućnost najbolji su alati za izvlačenje iz ove situacije dok ne pripremite teren za drugi odjel, tvrtku ili projekt gdje ćete moći raditi s osobama koje cijene vaše zalaganje, vještine i pristup poslu.


2. tip: "Ne zanima me ništa osim prometa na računu"
  • šef ne sluša prijedloge i nove ideje 
  • kolege iskrivljuju informacije u komunikaciji sa šefom kako bi se prezentirali uspješnijima nego što jesu, a šef ne provjerava stvarno stanje 
  • kolege se pohvalama i komplimentima trude stvoriti naklonost šefa i on uživa u tome 
  • šef ne podržava kreativan ni timski rad 
  • u tvrtki ne postoji sustav nagrađivanja ni motivacije 
  • šef nema viziju ni definiranu strategiju 
  • mijenja odluke iz dana u dan bez konkretnih argumenata 
  • stalno obećava, a nikada ne ispunjava obećanja niti uvodi promjene 

Što možete učiniti?
U kaotičnoj organizaciji bez profesionalnog menadžera, sva su čuda moguća. Dakle, ako ste se našli u loše organiziranoj tvrtki gdje razvoj i odnosi s tržištem nisu u fokusu interesa nadređene osobe, teško da možete promijeniti poslovanje. Jedna od prednosti takvih organizacija jest što su one dobar poligon za učenje i vježbanje različitih tržišnih taktika jer jedino što u njima prolazi jest fleksibilnost i snalažljivost u svim oblicima.
Neuređene tvrtke i neprofesionalni menadžeri odlični su učitelji koji nas pripremaju da se u budućnosti snađemo u svim situacijama i tržištu sklonom promjenama, kao i u vlastitim poduzetničkim projektima. Promijeniti nečiji pristup poslu, ljudima ili tržištu gotovo je nemoguće pa vrijeme, trud i energiju treba ulagati u svoj profesionalni razvoj, učenje iz svake situacije i pripremu za odlazak iz takve poslovne sredine.


3. tip: "Vi niste tu da mislite, nego da radite"
  • agresivan šef koji na poslu liječi frustracije 
  • neugodan šef i manipulator koji tuđe mišljenje sluša samo ako situaciju može okrenuti u svoju korist 
  • šef koji sve zna, sve razumije i posjeduje znanja iz svih područja 
  • živi u prošlosti i ne može ili ne želi vidjeti stvarnu situaciju u kojoj se tvrtka nalazi 
  • nerazumna osoba kojoj ne možete predvidjeti ponašanje 
  • ignorira prijedloge i savjete članova tima sve dok ne nastupe problemi, nakon čega okrivljuje tim ili pojedince za svoje propuste 
  • šef sklon nekonstruktivnom kritiziranju ili čak vrijeđanju tima 


Što možete učiniti?
Agresivna i burna reakcija na neprimjerenu situaciju isto je što i dolijevanje ulja na vatru. U takvim situacijama ne smijete se pokolebati, važna je odlučnost i zalaganje za sebe. Ne postoje "mudri" odgovori na namjerne provokacije jer je katkad sugovorniku i cilj da vas uzdrma i naljuti. Budite lukavi, zauzmite se za sebe pristojno i ne činite nešto zbog čega bi vam kasnije moglo biti neugodno. Neprimjereno ponašanje nadređenog ili člana tima ne smije vas dovesti u razmišljanje da ste vi krivi što se tako ponaša. Svi znamo što je poslovni bonton i koja su pravila lijepog ponašanja pa je svatko odgovoran za svoje postupke.
Bilo bi dobro da uz takve suradnike dolazi i precizan vodič za snalaženje u njihovu društvu jer su veoma kreativni u nastupima i teško ih je kategorizirati u tipične profile. Komunikacija s teškim ljudima rađa dilemu kako reagirati na nečije ponašanje, komentare, uvrede ili naredbe zbog kojih se osjećamo neugodno ili loše.
Ako se nađete u situaciji da vas šef napada ili osobno vrijeđa, najbolje je biti brz u komunikaciji i ostati miran. Ako ikako možete, nemojte si dopustiti ljutnju jer će vas tako uvući u sukob ili komunikaciju koja će i vas pretvoriti u nekoga sličnog njemu. Nastavi li s neprimjerenim ponašanjem, zapišite tijek razgovora za vrijeme sukoba kako biste imali dokaz u slučaju potrebe. S arogantnim ljudima ne možete ništa učiniti, oni uživaju biti takvima. Ono što možete učiniti jest da odradite svoj posao, zadržite profesionalnost i pristojnost te tako vodite brigu o svom ugledu. Lako je biti nasmiješen kada je sve u redu i kada nemate problema, ali samo hrabri ostanu pozitivni kada stvari krenu u lošem smjeru.


4. tip: "Kradljivac tuđih ideja i zasluga"
  • šef preuzima zasluge i krade ideje, što često nije jednostavno dokazati 
  • laže i iskrivljuje stvarno stanje ili međuljudske odnose 
  • svjestan je vaše sposobnosti i vještina te vam neprestano daje sve teže poslove bez dodatne naknade ili pohvale 
  • čeka da drugi obave većinu posla i na kraju korigira pokoju sitnicu kako bi preuzeo zasluge za cijeli projekt 
  • nesposoban šef bez odgovarajuće edukacije, vještina ili potrebnog iskustva 

Što možete učiniti?
Timski rad donosi rezultate kada je zajednički rad korisniji od pojedinačnog i samostalnog obavljanja posla. Utvrđivanje da šefov odnos nije jednak prema svim zaposlenicima surova je stvarnost, a agresivno utvrđivanje i definiranje pravila stvorit će vam neugodne odnose u timu i probleme s nadređenim. Zbog loše raspodjele posla često dolazi do sukoba na radnom mjestu pa pokušajte ne upasti u tu zamku i problem riješiti konstruktivno.
Često smatramo da svi u timu moraju biti jednako motivirani, profesionalni i posvećeni poslu da bi timski rad uspio. Međutim, u timu je potrebno imati različite profile zaposlenika, a svaka je njihova uloga važna u pojedinim fazama posla. Neće u svim fazama projekta svi biti zadovoljni, a često ćete naići i na različite oblike nepravde.
Svaki zaposlenik mora procijeniti vrijedi li se boriti u pojedinoj situaciji za svoja prava i može li situaciju iskoristiti kao svoju prednost u sljedećem razdoblju. Postoje različiti načini rješavanja konflikata, a jedan od njih je i popuštanje ako postoji veći problem na kojem želite raditi i ne želite se opterećivati sitnicama. Smatrate li da problem morate riješiti kako biste bili motivirani za nastavak suradnje, pokušajte s otvorenom i asertivnom komunikacijom u kojoj ćete pokušati naći zajedničko dugoročno rješenje, donijeti odluke o reorganizaciji, drukčijem načinu obavljanja poslova ili novom načinu stimulacije.


Ako ništa od toga nije moguće ili vi jednostavno više nemate strpljenja ni volje za igranje uredskih igrica, vrijeme je da napravite odlučan korak i jednostavno krenete dalje.