Pretraži ovaj blog

četvrtak, 29. rujna 2016.

Čestitam, dobili ste posao!

Bez obzira jeste li pripravnik ili osoba s velikim radnim iskustvom, možete se susresti s prilikom promjene radnog mjesta.

U tom trenutku vaša sudbina ovisi o sposobnosti komunikacije tj. o prezentaciji vitalnih informacija poput sposobnosti obavljanja konkretnog posla, svjesnosti o radnim zadacima, motivaciji, obrazovanju i slično. Svaki poslodavac želi znati možete li zadovoljiti određene zahtjeve, a ta činjenica može biti zaista poražavajuća i u vama probuditi niz neželjenih osjećaja kao što su strah, nervoza i pesimizam. Zbog toga se na razgovorima ne ponašamo normalno, tj. ne uspijevamo se prikazati «u pravome svjetlu».

Ovaj članak vam sam po sebi neće osigurati željeni posao, ali će svakako pomoći da shvatite što vas sve očekuje: pisanje molbe i životopisa, razgovor s potencijalnim poslodavcem i drugo. Niz primjera pomoći će vam da vaše molbe i životopisi zaista zablistaju među desecima drugih, kao i da naposljetku šarmirate potencijalnog poslodavca. Pročitajte, razmislite i primite se posla, budite spremni na sve… Pogledajte svoj stari životopis i napišite bolji…

Letter of application ili molba

Zamislite šetnju velikom videotekom gdje ste odlučili posuditi film. Oko vas se nalazi na stotine DVD-a na kojima se, umjesto sinopsisa, fotografija i popisa glamuroznih glumaca, nalazi samo naziv filma i nekoliko suhoparnih podataka poput gledanosti i trajanja filma. Kako ćete odabrati film? Svaki biste morali odgledati nekoliko minuta ne bi li pronašli onaj koji tražite… Razmislite ima li smisla ponoviti sve to s nekoliko stotina filmova?! Baš na ovaj način L. Michelle Tullier opisuje situaciju u kojoj se svakodnevno nalaze poslodavci prilikom zaprimanja vaših molbi. Jednostavno, oni nemaju vremena razgovarati sa svima vama, već kroz molbe pokušavaju saznati tko ste (vašu životnu priču), što ste postigli i zašto bi zapravo trebali razgovarati s vama. Ukoliko je izvrsno napisana, molba može motivirati poslodavca da pročita vaš životopis. Iako vam molba sama po sebi ne može osigurati posao, ona vam itekako može otvoriti vrata željenog poduzeća. Stoga se isplati proučiti najučinkovitije strategije pisanja molbi. Nemojte žuriti, molba nije samo obična «ponuda» za posao, tj. dopis koji pišete reda radi. Isplati se uložiti truda i vremena u pisanje kvalitetne molbe. Čak i veličina i kvaliteta papira te izgled pisma mogu utjecati na odluku poslodavca.

Što je molba?

Molba je istovremeno i uvod i ponuda za sljedeću akciju tj. interview. Ona je, ujedno i naslovnica vašeg životopisa. U njoj treba naglasiti sve ono što na neki način može dati «okus» vašem životopisu, ali i ukazati na najbitnije njegove dijelove te omogućiti vam da se predstavite na odgovarajući način.

Postoji nekoliko tipova molbi:
Za oglašeno radno mjesto (npr. natječaj ili poziv u dnevnom tisku i slično)
U kojoj sami «istražujete teren», tj. pokušavate saznati postoji li odgovarajuće radno mjesto za vas
U kojoj djelomično predstavljate svoje sposobnosti, ali bez životopisa. To je pogodno u slučaju da mijenjate radno mjesto ili pak pokušavate prikriti ili ublažiti neki nedostatak u karijeri.

Tko zapravo prima vaše molbe?

Kod različitih potencijalnih poslodavaca različite su i osobe čija je dužnost čitanje vašim molbi: direktori poduzeća, voditelji različitih odjela, osoblje iz odjela za kadrove ili agencija za zapošljavanje. Savjetnik za kadrove je osoba koja čita vaše molbe i one najbolje izdvaja za razgovor s direktorom. Agencija za zapošljavanje je profesionalna pravna osoba koja selektira potencijalne posloprimce i odabrane prezentira poslodavcima, a za to je plaćena određenom provizijom.

Čitaju li stvarno vaše molbe?

Iskreno, u nedostatku vremena, poslodavci ponekad uopće ne čitaju vaše molbe, nego odmah prelaze na životopis. Ipak, u mnoštvu loše napisanih i dosadnih, teško je ne primijetiti dobro napisanu molbu. Zašto onda ne iskoristiti tako moćno oružje?

Moćna oružja za efikasne molbe

Kada razmišljate o pisanju molbe vjerojatno se sjetite sljedećih rečenica: «Poštovani…! Javljam se na vaš oglas… Srdačan pozdrav!». Iako se to čini prilično logičnim, na pravom ste putu da napišete osrednje pismo. Prije svega, treba komunicirati što poslodavac može dobiti od vas, a ne što vi želite od poduzeća. Pokušajte prepoznati potrebe potencijalnog poslodavca. Umjesto rečenice «Željela bih da mi pružite priliku…», izjavu formulirajte na sljedeći način:«…voljela bih bolje upoznati vaše poduzeće i naučiti…». Na taj način nećete tretirati poslodavca kao čarobnjaka koji ispunjava vaše želje… To ne znači da ne smijete naglasiti vaše želje i potrebe, nego da trebate vješto balansirati između onoga što ste u stanju ponuditi i onoga što poslodavci traže. Točna identifikacija vaših ciljeva drugo je oružje kojim biste se trebali poslužiti pri pisanju molbi. Potrebno je naglasiti što točno želite, tj. napisati da vas zanima konkretan posao u određenom odjelu zbog toga što baš za to mjesto imate radno iskustvo ili obrazovanje. Pri tom biste obvezno trebali dati nekoliko informacija o sebi i pri tomu birati one koje vam se čine najprikladnije za potencijalnog poslodavca, kao što su stupanj obrazovanja, specijalizacija, profesionalno iskustvo, uključujući volontiranja te honorarne poslove i slično. Najbolje je unaprijed smisliti nekoliko rečenica kojima ćete se predstaviti npr. «Nakon što sam diplomirao 2003. godine, imao sam priliku bolje se upoznati s marketinškom komunikacijom volontirajući u poduzeću XY. Nakon usavršavanja engleskog jezika u ljetnoj školi, vjerujem da sam spreman na novi izazov u vašem poduzeću».

I naposljetku, u zadnjem stupnju, upitajte sami sebe zašto želite raditi baš u tom poduzeću. Neki posloprimci, očajnički tražeći bolji posao, šalju molbe na adrese svih poduzeća koja u tom trenutku nude radna mjesta. Međutim činjenica je da poslodavci vole laskanje i očekuju da ste njihovo poduzeće odabrali iz točno određenog, pravog razloga. Prije svega, trebate si postaviti nekoliko pitanja o razlozima odabira konkretnog poduzeća. Ona se mogu odnositi na proizvode i usluge poduzeća, njihovu poslovnu kulturu, etiku i stil, reputaciju ili npr. ekspanziju poslovanja.

Želite li saznati više o mogućnostima razvoja vlastite karijere ili unaprijediti poslovne vještine, potražite novosti uVedroj kući znanja.