Pretraži ovaj blog

četvrtak, 29. rujna 2016.

Šef: Dobar, loš zao

Radeći u nekoliko tvrtki prije pokretanja Filaksa i vlastitog posla, susrela sam se s nekoliko tipova šefova.

Danas, organizirajući radionice i konferencije, često čujem slična pitanja iz kojih je vidljivo da se zaposlenici iz godine u godinu susreću sa sličnim izazovima. Iz osobnog iskustva mogu reći da je meni najnesimpatičnija kategorija „nerazumnih“ šefova s kojima nikada ne znate kako će reagirati. Dakle, riječ je o ljudima koji reagiraju pomalo sumanuto i nikad predvidljivo, bez obzira je li riječ o izrazito pozitivnoj ili negativnoj krajnosti neobičnog ponašanja.

Analizirajući situacije s kojima se sudionici naših edukacija susreću, najčešće izazove u komunikaciji i odnosu s nadređenim osobama, moguće je grupirati u 4 kategorije u kojima ćete vjerojatno prepoznati svog sadašnjeg ili neke od bivših šefova ili šefica. Kada prepoznamo i definiramo situaciju u kojoj smo se našli i nazovemo je pravim imenom, već smo riješili pola problema, jer onda možemo potražiti alate i usavršiti vještine za rješavanje ovog vječnog izazova. Iz svake situacije se uči, a kao što znamo, najviše nas očvrsnu te neugodne situacije i teški uvjeti rada. Ukoliko sve ovo navedeno ne možete zamisliti u svom timu, sretna ste osoba koja je pronašla posao u kojem može napredovati i profesionalno se razvijati i graditi karijeru.

ŠEF(ica) „Nije mi važno što je i kako je bilo, važno je da posao ide“

U situaciji kada je nadređenoj osobi važno samo stanje na računu i vlastiti uspjeh, teško je forsirati gradnju međuljudskih odnosa i razmišljati o ugodnoj radnoj atmosferi. Ukoliko smo se našli u takvoj situaciji, važno je koncentrirati se na sebe, svoj posao i rezultate. Situacija može biti nešto lakša ukoliko ostali članovi tima također imaju stav kao i vi i spremni su potražiti zajedničko rješenje. Mijenjati nadređenu osobu koja ima moć ili ako je ujedno i vlasnik tvrtke uzaludan je posao iz kojeg zaposlenik uvijek izlazi kao gubitnik. Privremenom ublažavanju stresa i nezadovoljstva pomaže koncentracija na profesionalno obavljanje posla, ali i istovremeno prebacivanje fokusa na privatni život, hobi ili novi poslovni projekt. Loš odabir je komentiranje, ogovoranje i analiziranje svake pojedinačne situacije u kojoj ste se našli jer to vodi do uloge žrtve u kojoj prestajete biti kreativni, vješti i proaktivni.

ŠEF(ica) „Ne zanima me ništa, osim prometa na računu“

U kaotičnoj organizaciji bez profesionalnog menadžera, sva su čuda moguća. Dakle, ukoliko ste se našli u loše organiziranoj tvrtki gdje razvoj i odnosi s tržištem nisu u fokusu interesa nadređene osobe, teško je da možete promijeniti sve poslovne procese i kreirati strategiju koja je tržišno prihvatljiva. Jedna od prednosti ovakvih organizacija je to što tu situaciju zaista možete doživjeti kao poligon za učenje i vježbanje različitih tržišnih taktika, jer jedino što u takvim organizacijama prolazi jest fleksibilnost i snalažljivost u svim oblicima. Neuređene tvrtke i neprofesionalni menadžeri su odlični učitelji koji nas pripremaju da se u budućnosti snađemo u svim situacijama i tržištu sklonom promjenama, kao i u vlastitim poduzetničkim projektima. Promijeniti nečiji pristup poslu, ljudima ili tržištu je skoro nemoguće pa vrijeme, trud i energiju treba ulagati u svoj profesionalni razvoj, učenje iz svake situacije i pripremu za odlazak iz takve poslovne sredine.

ŠEF(ica) „Vi niste tu da mislite, nego da radite“

Agresivno i burno reagirati na neprimjerenu situaciju isto je kao i doliti ulje na vatru. U ovakvim situacijama se ne smijete pokolebati. Važna je odlučnost i asertivan pristup. Ne postoje „mudri“ odgovori na namjerne provokacije, jer je ponekad sugovorniku i cilj da vas uzdrma i izazove ljutnju ili negativnu reakciju. Budite lukavi, zauzmite se za sebe na pristojan način i ne činite nešto zbog čega će vam biti neugodno u budućnosti. Neprimjereno ponašanje nadređenog ili člana tima ne smije vas pokolebati niti dovesti u situaciju da razmišljate da ste vi krivi ili da ste naveli osobu na određeno ponašanje. Svi znamo što je poslovni bonton i koja su pravila lijepog ponašanja pa je svatko odgovoran za svoje postupke. Bilo bi dobro da uz ovakve suradnike dolazi i precizan vodič za snalaženje u njihovom društvo, no takvo nešto ne postoji baš zbog toga što su ti pojedinci jako kreativni u svojim nastupima i teško ih je kategorizirati u tipične profile. Komunikacija s teškim ljudima skoro je naša svakodnevnica. Kao i u ovim pričama, često smo u dilemi kako reagirati na načije ponašanje, komentare, uvrede ili naredbe zbog kojih se osjećamo neugodno ili loše.

ŠEF(ica) „Kradljivac tuđih ideja i zasluga“

Timski rad donosi rezultate kada rad određenog broja ljudi nosi više koristi za poslovanje nego da ti ljudi posao obavljaju pojedinačno i samostalno. Utvrđivanje da šefov pristup nije jednak prema svim zaposlenicima surova je stvarnost i česta situacija u praksi, jer menadžeri ne mogu imati isti pristup prema svim zaposlenicima. Agresivno utvrđivanje i definiranje pravila od strane zaposlenika stvorit će neugodne odnose unutar tima i probleme s nadređenom osobom. Ukoliko je problem jako naglašen, zaposlenik ne smije pokazivati ljutnju i nezadovoljstvo, već pokušati problem riješiti na asertivan način. Važno je znati da zbog loše raspodjele poslova dolazi do konflikata na radnom mjestu, stoga ne upadajte u tu čestu zamku i ne produbljujte postojeće probleme.

Svaki zaposlenik mora procijeniti vrijedi li se boriti u pojedinoj situaciji za svoja prava i može li situaciju iskoristiti kao svoju prednost u budućem razdoblju. Ukoliko se kroz uspješniju komunikaciju ne uspijete izboriti za ono što želite ili jednostavno više nemate strpljenja ni volje za igranje poslovnih igrica, vrijeme je da napravite odlučan korak i jednostavno krenete dalje.